Ja, pra pikërisht kjo frikë detyroi; harresën në mes feve dhe shtoi dashurinë në mes vëllezërve që ndërruan fe dhe atyre që e ruajtën fenë e lashtë kristiane në Shqipëri, ta duan dhe të lidhen edhe më shumë me njëri-tjetrin. Me këtë, ata zbuluan një ndihmë të madhe dhe shpëtimin për veten e tyre, të cilin nuk do ta kishin gjetur, nëse nuk do të ishte bërë shkak myslimanizmi i tyre, i cili jo vetëm i ndihmoi, por edhe u tregoi se: do qe më keq për ta, po të mos kish ndodhur ai.
Sipas rrëfimeve, shqiptarët, para më shumë se njëqind vjetësh, kur filloi myslimanizmi i tyre individual, i hynë kësaj rruge pa e ditur se sa do t’i ndihmonte ajo, dhe sa do t’i forconte më vonë, që këta njerëz të viheshin në shërbim të njeri-tjetrit.
Po ju tregoj diçka, për fillimet e myslimanizmit të disa pleqve dhe më pas do të vij tek gjendja e tyre e tanishme.
Siç ju thashë, ata filluan të myslimanizohen njëqind e ca vjet më parë, ndoshta të detyruar nga arsye madhore, ndoshta edhe të vogla, të cilat vetvetiu kanë ardhur më pas duke u zmadhuar, aq sa janë bërë të mëdha. Në fillimet e myslimanizmit, atje ku kishte familje të mëdha me shumë vëllezër, nuk kishin të gjithë të njejtin mendim përsa u përket besimeve fetare. Siç ndodhi më vonë, mes tyre nisi një urrejtje e madhe. Kur njëri myslimanizohej, pse të mos myslimanizohej edhe tjetri? Ndërsa tjetri, duke e parë si gjaksor të vëllanë, ai s’pranonte ta ndërronte fenë e vet!
Kështu dy besimet, arritën t’i ndajnë përjetësisht vëllezërit. Mirëpo kur njërit prej tyre u ndodh në ditë të rrezikut nga armiku, dhe ndjeu hijen e vdekjes para syve të vet, thirri:
“Mos më lër o vëlla se mbarova!”
Kur dëgjoi zërin e vëllait në rrezik, dhe e pa me sytë e tij atë, vëllai tjetër e harroi fenë, sepse gjaku i vloi në damarë dhe kërkoi ta derdhnin të dy bashkë, si gjakun e tyre po edhe gjakun e armikut. Pas këtij gjesti vëllazëror, sytë dhe mendja e tyre u qartësuan dhe u bindën se s’mund të jetonte vëllai pa vëlla. Në këtë mënyrë, ata qëndruan disi indiferentë ndaj fesë dhe vazhduan dashurinë vllazërore mes tyre. Këtë dashuri, ata ua kaluan brezave pasardhës, të cilët kaluan rreziqe edhe më të mëdha, dhe nëse vëllezërit s’do të kishin pjesë në të dy besimet, do të kishin rënë më lehtë viktima të sulmeve të pabesa dhe intrigave aziatike. Mirëpo si myslimani shqiptar dhe kristiani shqiptar u gjetën pranë në ditë të rrezikut nga më i forti, dhe u lidhën më shumë me njeri-tjetrin, e duke përdorur si armë kuranin dhe fenë, shqiptari iu drejtua aziatikut si myslimani myslimanit duke i thënë:
“Bismilah, unë jam mysliman, e kët që ti e sheh këtu unë e kam vëlla! Guxon të ma prekësh se pasha dinin, bashkë me gjakun e tim vëllai, rrëkajë do derdhet edhe gjaku yt, edhe gjaku im…!
Aziatiku, duke e ditur se feja nuk e lejonte myslimanin të vriste myslimanin, u tërhoq. Në këtë mënyrë myslimanët shqiptarë fituan dy vëllezër: njërin prej gjaku dhe tjetrin prej fesë. Kështu, ata mbrojtën jo vetëm veten por edhe njerëzit e tyre, duke arritur deri në ditët e sotme. Prandaj, ne sot ndeshim fise të tëra që janë shtuar, duke filluar nga ata pak vëllezër që përmenden në fillimet e myslimanizmit të tyre.
.
.
“Jeta dhe Zakonet e Shqiptarëve” asht nji përkthim i hershëm i Dr. Lazër Radit, po edhe nji prej librave ma të sukseshëm të tij, mbasi u botue dy herë… Libri asht nji përzgjedhje e auotrit, i cili e ka shoqnue kët botim edhe me nji studim mjaft analitik kët vepër të autorit Mark Miljanov Popoviç… ose i njoftun ndryshe Vojvoda Mark Milani… Në kët prezantim, të cilin mendoj ta vazhdoj edhe ma tej po japim nji fragment të shkurtë të shkëputun nga hyrja e librit të ketij vojvode malazias, i cili edhe siç shkruen në kët libër, ishte edhe vetë me origjinë të hershme shqiptar… j. radi